Co znamená responzivní web a proč ho mít?

Milan Kubík
Projektový manažer
7. srpna 2019

Za responzivní můžeme označit takové webové stránky, které jsou navrženy a realizovány s ohledem na použitelnost a přizpůsobitelnost různým rozlišením v různých zařízeních (stolní počítače, notebooky, netbooky, tablety nebo mobilní zařízení). Pojem Responzivní web design (RWD) představil již v květnu 2010 americký programátor Ethan Marcotte na blogu A LIST Apart, první implementace se objevila již v následujícím roce.  

Now more than ever, we’re designing work meant to be viewed along a gradient of different experiences. Responsive web design offers us a way forward, finally allowing us to design for the ebb and flow of things.” - Ethan Marcotte, A LIST Apart 

V dnešní době, kdy na internet přistupuje více než polovina uživatelů prostřednictvím mobilních zařízení je tento způsob stylování webových projektů zcela běžný. Responzivita nabyla na svém významu v roce 2014, kdy společnost Google oznámila, že jde naproti uživatelům a ve výsledcích vyhledávání zvýhodní optimalizované weby pro mobilní zařízení.

Dříve jsme mohli ve výsledcích vyhledávání u konkrétních webových stránek spatřit štítek „Mobile-friendly“, který signalizoval, že web je přizpůsoben pro prohlížení v mobilních zařízeních. Od tohoto štítkování se upustilo a dnes je trend zcela opačný. Responzivita je považována za samozřejmost a neresponzivní webové stránky jsou do jisté míry penalizovány.

Webová a grafická studia v současnosti navrhují webové projekty alespoň částečně optimalizované. Problém se splněním standardů se týká především webových stránek vytvořených před lety 2014 a 2015, které nejsou pravidelně aktualizovány a webových stránek vytvořených ze šablon nebo realizovaných nezkušenými vývojáři. Velmi často se jedná o firemní webové prezentace a starší e-shopy vytvořené na míru, kde vzhledem k použité technologii by jakákoliv úprava znamenala vyšší časovou i finanční investici.

Důvodem nevyužívání responzivity nebyla jen technická nevyspělost vývojářů, ale především neznalost a nedostatečná poptávka ze strany zadavatelů webových stránek. Nyní je hlavním důvodem narůstající procento uživatelů, kteří na internet přistupují výhradně z mobilních zařízení, zvyšující se procento nákupů skrz tato zařízení a jejich četné konverze.

Jaké jsou tedy výhody responzivního webu?

  • Webové stránky a jejich obsah je zcela přístupný a čitelný pro všechny návštěvníky.
  • Responzivní webové stránky se v ideálním případě přizpůsobí každému zařízení a není nutné vytvářet a udržovat paralelní verze. Udržují se pouze jednotlivé styly, které definují jednotlivé verze.
  • Responzivní web je pohodlnější pro uživatele ze zařízení s menším rozlišením a můžou si tak informace dohledat snáz.
  • Počet uživatelů mobilního internetu roste.
  • Nižší pořizovací cena oproti vývoji mobilní verze webu nebo několika paralelních verzí.
  • Automatická adaptace responzivního webu i na zařízení, která při jeho vývoji neexistovala. V případě nestandardních formátů postačí úprava stylů pro nové verze.
  • Možnost okamžitě zavolat na telefonní číslo (Click to call). 
  • Splněním standardů se vyhnete penalizacím ve vyhledávačích.

A jak je na tom váš web nebo internetový obchod? Je responzivní a stále dobře použitelný? Nechte si vytvořit špičkové webové stránky. A nechte to na nás. Připravíme řešení, které je originální, funkční a přizpůsobené pro počítače, tablety i chytré telefony. Takové řešení, na které se můžete spolehnout.

Máte zájem
o webové
stránky?

Poptáváte webové stránky, nebo jen potřebujete nezávaznou konzultaci? Napište nám, budeme rádi.

Políčka označené * jsou povinná.
Kontaktujte nás

Připraveni na nový web,
e-shop, aplikaci?

Napište nám
+420 736 141 215
Zavolejte nám
Nezávazná poptávka
Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti Více
Ozvěte se nám