Použitelnost je jeden ze základních předpokladů úspěšných webových stránek. Návštěvník se v použitelném webu dobře orientuje a je schopen provést rychle to, proč na web přišel – ví, kde je, kam může jít a na co lze kliknout.
Neodmyslitelnou součástí použitelných webových stránek je dobře navržená informační struktura a logicky zvolené umístěné jednotlivých elementů v rámci konkrétních podstránek. Neméně významnou částí použitelnosti je i praktická aplikace typografie a teoretických principů, které umožní návštěvníkovi v lepší orientaci na webu, a aplikace drátěných modelů (wireframe), které návštěvníkovi zjednodušují používaní webu.
1. Vizuální přehlednost a čitelnost
Všechny vizuální prvky je stylizovat dle jejich významu. To v praxi znamená, že by uživatel neměl být rozptylován příliš výraznými prvky, které v určitou chvíli neodpovídají jeho záměru na webu. Naopak prvky, které hledá, by měly být jasně zřetelné a viditelné.
2. Orientace v informační struktuře webu
Struktura webových stránek by měla být jednoduchá a přehledná, tak aby uživatel nemusel procházet zbytečně velké množství stránek a svého cíle byl schopen snadno a rychle dosáhnout.
3. Obchodní účinnost a přesvědčivost
Zásadní věcí je umožnit návštěvníkům webu najít informace, které hledají a motivovat je ve správnou chvíli a správným způsobem k určité obchodní aktivitě. Může to být nová objednávka, vytvořená poptávka, odeslaný formulář, registrace účtu, apod.
4. Dodržování konvencí uživatelského rozhraní
Při realizaci webových stránek je doporučováno vycházet ze zažitých řešení prvků, na která jsou uživatelé zvyklí. Je pro ně daleko jednodušší se na webu pohybovat, pokud nacházejí často používané prvky na obvyklých místech a nemusejí je hledat. Je vhodné v rámci analýzy použitelnosti procházet konkurenční webové stránky a projekty.
5. Technické aspekty
Kvalitní technické řešení webových stránek může uživateli významně usnadnit práci. Při realizaci je nezbytné myslet na to, že obsah není určen pouze k prohlížení v několika nejrozšířenějších prohlížečích, ale také na mobilním zařízení a v tabletu.