Jak bezpečně nakupovat na internetu?

Milan Kubík
Projektový manažer

Nákup v e-shopu nebo v internetovém bazaru je stále populárnější. Široký výběr produktů, levná a rychlá doprava a velmi často i výhodnější ceny než v kamenných prodejnách lokálních prodejců. Nakupování na internetu však přináší rizika. Na co si dát pozor?

Nákup v e-shopu

  1. Věnujte pozornost výběru ověřeného a kvalitního e-shopu. Pokuste se pomocí nákupního rádce Heureka.cz dohledat hodnocení zákazníků a jejich komentáře. Hledejte štítek Ověřeno zákazníky, který je udělován na základě spokojenosti s nákupem od skutečných zákazníků. Příkladem může být profil e-shopu PRIMA OBCHOD, který s více než 3 400 recenzemi dosahuje průměrného hodnocení 98 %. Na druhé straně je e-shop Elektro K & K, který má všechny recenze negativní a lidé jej označují jako podvod. Dalšími portály, kde je naleznete relevantní hodnocení jsou Zboží.cz nebo Google nákupy.
  2. V případě pochybností s popisem, původem nebo cenou produktu si ověřte veškeré zákonné údaje (subjekt nebo obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, fyzickou adresu, sídlo společnosti, kontaktní údaje a odpovědné osoby), které jsou uvedeny na e-shopu. V případě neuvedení některé z těchto informací je důvod být ostražitější a pátrat dále. O důvěryhodnosti a spolehlivosti obchodního subjektu se můžete přesvědčit také v aplikaci ARES provozované Ministerstvem financí ČR.
  3. Maximálně obezřetní buďte při samotné platbě objednávky a případnému zadávání platebních údajů. Při placení si vždy zkontrolujte, že jsou vaše údaje při zadávání a odesílání šifrovány pomocí protokolu HTTPS. V případě, že Vás prohlížeč upozorní na neplatný certifikát nebo jiné bezpečnostní hrozby, tak byste měli nákup přerušit nebo se poradit s někým dalším. Riskujete, že vaše platební údaje budou zneužity pro jiné transakce.
  4. Ověřte si důvěryhodnost e-shopu na stránkách dTestu, který Vám všechny předchozí body pomůže vyhodnotit. Po zadání URL adresy e-shopu získáte informace o doméně, subjektu, spokojenosti zákazníků a zabezpečení a certifikaci samotného e-shopu. Špatným příkladem může být e-shop HELCEL nábytek, který má v době analyzování 5 stížností a průměrné hodnocení 22 %. Od nákupu v podobném e-shopu je vždy bezpečnější upustit.
  5. Zdali se rozhodnete nakoupit i přes pochyby o důvěryhodnosti e-shopu, bude lepší vybrat způsob dodání dobírkou. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte obal zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a případně kontaktujte obchodníka.
  6. Nezapomeňte, že jako koncový zákazník (neplatí pro firmy nakupující na IČO), máte u objednávek přes internet ze zákona do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Toto však nemusí platit u objednávek, kde je předmětem prodeje výroba nebo úprava produktu na míru.
  7. Pokud si i nadále nejste jisti svým nákupem, můžete se bezplatně obrátit na nás nebo na asociaci pro elektronickou komerci (APEK), kde Vám vždy poradí.
  8. Pro případné řešení sporů je dobré uchovat si historii komunikace a všechny smluvní dokumenty včetně potvrzení objednávky. Nezapomeňte, žes podmínky umístěné na stránkách e-shopu se mohou kdykoliv změnit a je důležité mít informace o znění platném v době vašeho nákupu.

Nákup v bazaru

Plánujete pořídit si zboží z druhé ruky přes internetové stránky jako je Bazoš.cz, Sbazar, Hyperinzerce.cz, Bazar.cz nebo aplikaci jako Marketplace, která je součástí sociální sítě Facebook? Vytvoření falešné identity je dnes otázkou pár minut. Podvodní obchodníci a zloději ani během epidemie nespí, a tak je třeba mít se při brouzdání po bazarech na pozoru, abyste nepřišli o své peníze. Jak minimalizovat riziko?

  1. Nikdy neposílejte peníze předem (ani zálohu).
  2. Prověřte si profil nebo e-mailovou adresu prodávajícího. Profil si můžete zkontrolovat v rámci platformy, na které jste inzerát našli (Marketplace, Bazoš.cz, Sbazar) a e-mailovou adresu stačí vyhledat v rámci vyhledávačů Seznam a Google. Stejným způsobem lze zkontrolovat i telefonní číslo. Pozornost věnujte fotkám, stáří profilu, aktuálnosti informací, historickým inzerátům a případnému hodnocení od jiných uživatelů.
  3. Snažte se získat reálné fotografie a pátrejte o původu produktu a důvodu prodeje.
  4. Zvýšenou pozornost věnujte zboží, které se nabízí jako nové, zánovní, v záruce nebo v tzv. „TOP stavu“ a výrazně pod tržní cenou. Obezřetní buďte u prodejců, kteří potřebují prodat velmi rychle a tlačí na prodej.
  5. Pokud to situace umožní, preferujte osobní předání a možnost vlastního odzkoušení produktu před jeho převzetím a zaplacením.
  6. U dražších nebo hodnotnějších předmětů (např. osobní automobil) je vhodné podepsat kupní smlouvu, při níž zaručíte převod vlastnického práva mezi prodávajícím a kupujícím.
  7. Snažte se komunikovat s prodejcem telefonicky.

Máte obavy z nákupu na internetu?

Potřebujete poradit s výběrem vhodného e-shopu pro nákup? Ozvěte se nám a my Vám zcela zdarma poradíme.

Napište nám zprávu
Políčka označené * jsou povinná.
Kontaktujte nás

Připraveni na nový web,
e-shop, aplikaci?

Tyto stránky využívají cookies
Cookies používáme, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek, tím pádem co nejlepší zkušenost při návštěvě. Svá nastavení cookies můžete později kdykoliv změnit. Další informace o Cookies
Nastavení
Na této stránce můžete nastavit souhlas pro jednotlivé účely generování a využívání souborů cookies. Další informace o Cookies
Zajišťují, že tyto stránky fungují správně a bezpečně na všech zařízeních.
Tyto cookies nám pomáhají, abychom vám ukazovali na internetu takovou reklamu, která by se vám mohla líbit a bude pro vás užitečná.
Ozvěte se nám